Lidé budou prodávat byty. Kvůli energiím se už hypotéka z pronájmu nezaplatí
„Ceny nemovistostí letos klesat nebudou, ale rozhodně se nezopakují rekordy z roku 2021 a růst bude pomalejší“.
Banky a stavební spořitelny poskytly v lednu hypoteční úvěry za 32,6 miliardy korun. To je podle České bankovní asociace oproti prosinci více než čtvrtinový pokles. Fakt, že má Česko nejdražší základní úrokovou sazbu za dvacet let, a tudíž se lidem zdraží hypotéky, v realitní jedničce na trhu ale zatím nepociťují.
„Je zatím těžké soudit, co bude. Může to zasáhnout běžné lidi, kteří měli plány a je pro ně těžké našetřit 20 procent z cílové částky.
Další faktor, který podle něj bude hrát v tomto roce při chování zákazníků roli, jsou podstatně vyšší ceny za energie. Spousta lidí kupovala byt s tím, že se hypotéka splatí z nájmu. Vzhledem k tomu, co se děje ohledně energií, se může stát, že budete u nemovitosti každý měsíc v minusu.
„Zatím to není klíčový faktor v tom, jakou nemovitost si koupím. Ale bude to hrát velmi výraznou roli v rámci rozhodování, zda se mi vyplatí byt koupit a pronajímat. Spousta lidí kupovala byt s tím, že se hypotéka splatí z nájmu. Vzhledem k tomu, co se děje ohledně energií, se může stát, že budete u nemovitosti každý měsíc v minusu,“ je přesvědčen o změně na trhu šéf realitky. Když se totiž do ceny za pronajatý byt započtou i stále rostoucí ceny energií, musí si majitel svůj výdělek snížit, aby o něj byl vůbec zájem.
„To pak může hrát roli v nějakém rozhodnutí typu – Mně už se to nevyplatí pronajímat, já to radši prodám. Osobně si myslím, že teprve pocítíme vliv nárůstu energií, nejspíš od dubna, kdy další dodavatelé oznámili zdražování. Tohle může trh s nemovitostmi rozhýbat.Situace v tuzemsku je podle něj stále stabilní i díky tomu, že necítíme dopady většího masového propouštění a ztráty zaměstnání. Už dnes jsou však obory, které byly zasaženy zásadně. „Pokud jsem realista a pragmatik, v kontextu navýšení hypotečních sazeb, cen za energie a obecně růstu inflace, tak jsou lidé, kteří tímto na trhu budou zasaženi a povede je to ke kroku ty nemovitosti prodat.
Rekordy i v lednu
Lednové výsledky realitní společnosti tomu zatím nenasvědčují a čísla navázala na loňský rekordní rok. „Byly velmi dobré, znamenaly 30procentní nárůst oproti lednu loňského roku. Ale to je potřeba brát s určitou rezervou.
Poptávka pořád velmi výrazně převyšuje nabídku. O klasický byt 3+kk je osm až deset zájemců.
„Pořád není na trhu dost nemovitostí, které by uspokojily hlad poptávky. Poptávka pořád výrazně převyšuje nabídku. O klasický byt 3+kk je osm až deset zájemců.
Výrazné zchlazení trhu proto neočekává. Přesto se prý realitní boom z roku 2021 už nezopakuje. Samotná jednička na trhu frašízových sítí měla naprosto výjimečný a rekordní rok. 13 200 transakcí, 8 tisíc prodaných nemovitostí. Obrat jí vzrostl o více než 40 procent na 1,289 miliardy korun z předchozích 898 milionů. Zájem rostl o všechny druhy služeb. Firma by také ráda do pěti let dosáhla tržního podílu 30 procent na trhu a má rozsáhlé akviziční plány.
„Myslím, že není možné, aby se to opakovalo ve stejné míře. Trh s nemovitostmi není standardní a možná k tomu pomáhá ČNB, která svými zásahy rozvířila debatu nad dostupností bydlení a cenou nájmů a nemovitostí. Vlastnictví nemovitostí ve velkých městech jako Praha, Brno a další bude podle něj časem výlučnou záležitostí. Uvádí příklad sousedního Německa, kde vlastní nemovitost 50 % lidí, druhá polovina Němců pak žije v nájmu.
U nás se už narodíte s tím, že byste měl vlastnit nějaký byt. Lidé v Česku jsou schopni jít až na hranu toho, co si mohou dovolit.„V České republice je pořád zažitá představa, že normální je nemovitost vlastnit, ne žít jen v nájmu. Rád používám jako příklad Hongkong. Lidé se tam narodí s tím, že vlastnit nemovitost se jich v životě nemůže žádným způsobem týkat. U nás se už narodíte s tím, že byste měl vlastnit nějaký byt. Lidé v Česku jsou schopni jít až na hranu toho, co si mohou dovolit, říká pro SZ Byznys Jan Hrubý.
Nové byty v Praze dál zdražují. Už se nabízejí za víc než 125 tisíc za metr

ilustrační snímek | foto: SMO
„Růst cen bytů je důsledkem nesouladu rostoucí poptávky a zaostávající nabídky. Poptávku přitom nemusejí podporovat pouze dostupné hypotéky, ale i očekávání dalšího růstu cen nebo zdražování úvěrů v důsledku avizovaného zvyšování sazeb ze strany ČNB. Český realitní trh se stal navíc v těchto časech levné likvidity lákavou příležitostí i pro zahraniční investory, kteří tuzemskou poptávku ještě dále posunují nahoru,“ řekl analytik ČSOB Petr Dufek.
Vzhledem k tomu, že kvůli zdražení stavebních materiálů rostou náklady na výstavbu, je podle něj třeba počítat s dalším růstem cen nemovitostí. „Samozřejmě bude vždy záležet na lokalitě a kvalitě projektu,“ podotkl Dufek.
Nové projekty přinesly v březnu a dubnu na pražský trh do přímé nabídky developerů 1 525 bytů ve 25 projektech. Počet bytů meziročně vzrostl téměř o tři pětiny.
Nejdražší je centrum
Nejdražším pražským obvodem zůstává Praha 1 s průměrnou cenou 193 tisíc korun za metr čtvereční bytové plochy. Následuje Praha 2 s průměrnou cenou 175,5 tisíce korun. Nejlevnější jsou Praha 9 s průměrem 110 400 korun za metr čtvereční a Praha 10 s průměrnou cenou 115 900 korun.
Cesta k bydlení se komplikuje, rodina na byt šetří osm a půl roku |
Meziročně ceny nejvíce vzrostly v Praze 2, téměř o 30 procent, v Praze 7 o zhruba dvě pětiny. Naopak v Praze 3 nové byty meziročně zlevnily o 1,7 procenta. Ceny se snížily ještě v Praze 1, o 0,6 procenta.
V porovnání se stavem na konci února vzrostly v hlavním městě ceny v průměru o 1,6 procenta. Nejvíce v Praze 7 (o 13,6 procenta) a Praze 3 (o 4,9 procenta). Ceny klesly ve třech městských částech, a to v Praze 1 (o 5,2 procenta), Praze 6 (o 4,5 procenta) a Praze 10 (o 1,2 procenta).
Téměř dvě pětiny bytů v nabídce developerů patřily do kategorie 2+kk. Následovaly byty 3+kk (26 procent), 1+kk (21 procent) a 4+kk (11 procent). V březnu a dubnu developeři v Praze prodali 1 645 nových bytů, meziročně téměř čtyřikrát více. Nejvíce patřilo společnosti Finep (264). Následovaly Central Group (146), Skanska (146), YIT (91) a Penta (70).
—————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Přestože úrokové sazby rostou, zájem o hypotéky nepolevuje

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz
Po extrémně úspěšném březnu, kdy banky sjednaly hypotéky za neuvěřitelných 44,723 miliardy korun, přišlo v dubnu nepatrné ochlazení, kdy banky sjednaly hypotéky za více než 39 miliard korun. V květnu se ale žádné ochlazení na hypotečním trhu nekonalo.
„Podle Fincentrum Hypoindexu banky v květnu poskytly hypoteční úvěry za více než 40,5 miliardy korun. Nový hypoteční rekord je již na dosah,“ říká Jiří Sýkora, hypoteční analytik společnosti Fincentrum & Swiss Life Select.
Úrokové sazby přitom pokračují ve svém růstu. Průměrná úroková sazba hypoték vzrostla během května o osm bazických bodů na 2,06 % p. a. Nad hranicí dvou procent byla průměrná sazba naposledy v říjnu 2020.
„Data za květen potvrzují trend zvyšování úrokových sazeb. Navíc s ohledem na kroky bank v oblasti hypoték v posledních dvou měsících lze předpokládat, že tento růst bude i nadále pokračovat,“ poznamenává Jiří Sýkora.
„Podle mého očekávání ještě růst sazeb nekončí a nebudu překvapen, pokud se v druhé polovině roku sazby dostanou až na dohled tříprocentní hranici,“ poznamenává David Eim, místopředseda představenstva Gepard Finance.
Jen za první dva týdny měsíce června přistoupilo pět bank k dalšímu zvýšení úrokových sazeb, mezi nimi i největší banky na trhu ČSOB, Hypoteční banka a Česká spořitelna. „Vyhlašované úrokové sazby (bez rizikového pojištění) dnes začínají na hodnotách kolem 2,2 % p.a. Většina bank se ale pohybuje výše a jejich vyhlašované sazby začínají na hodnotách překračujících 2,5 % p. a.,“ přibližuje Eim.
Objemy přes 40 miliard korun
„Přestože sazby pomalu rostou, zájem o hypotéky téměř neklesá. Odpovídá tomu jak objem poskytnutých hypoték, který byl v květnu 40,6 miliard korun, tak i počet schválených úvěrů,“ komentuje Jiří Sýkora.
Banky v květnu sjednaly 12 984 hypotečních úvěrů v celkovém objemu 40,555 miliardy korun. Objem poskytnutých hypoték sice vzrostl oproti dubnu o 1,375 miliardy korun, za rekordním březnem ale zaostal o více než čtyři miliardy korun.
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–
Maximální výše hypotéky bude v rukou ČNB
Poslaneckou sněmovnou prošla novela zákona o České národní bance, díky které bude moci určovat maximální výši hypotéky. Zatímco v minulosti měla centrální banka jen možnost doporučovat a hypoteční banky měly právo samy posoudit schopnost žadatele splácet a zda se budou doporučeními centrální banky řídit, nově už nebude prostor pro samostatné posouzení hypoteční bankou, prostě budou muset se plně řídit nařízením centrální banky. Stačí už jen schválení novely Senátem. To může zamíchat s realitním trhem, a to hlavně s ohledem na různá vyjádření zástupců ČNB ve smyslu, že nemovitostní trh je přehřátý a skutečná hodnota nemovitostí je o desítky procent nižší než současné ceny. Pojďme si projít základní ukazatele, které bude moci Česká národní banka nařizovat a kterými se hypoteční banky budou muset řídit.
LTV – celková výše hypotéky k hodnotě nemovitosti
Jinými slovy, kolik poskytne banka, zda 70%, 80% atd. a kolik potřebujete doplnit z vlastních zdrojů. Dnes jsou běžně poskytovány 80% a 90% hypotéky všem žadatelům bez rozdílu věku. Nově budou na tom lépe žadatelé do 36 let věku, kteří budou moci dostat 10% více než starší žadatelé. Tedy například pokud ČNB nastaví maximální LTV 70%, žadatelé do 36 let budou moci dostat 80%, ostatní se budou muset smířit s 70%.
DSTI – poměr mezi měsíční splátkou veškerých úvěrů proti celkovému čistému měsíčnímu příjmu
Tento ukazatel stanovuje, kolik procent svého měsíčního platu můžete maximálně zaplatit na splátkách úvěrů. V současnosti tento poměr není ČNB stanoven. Kdysi v rámci doporučení však byl ve výši 45% a je možné předpokládat, že se opět ČNB k jeho stanovení vrátí. Uvedeme si na příkladu: pokud máte měsíční čistý příjem 30.000,- Kč a DSTI bude stanoven na 45%, pak celkové měsíční splátky vč. nové hypotéky budou muset být maximálně 13.500,- Kč. Opět výhodu budou mít žadatelé do 36 let věku, kteří budou mít poměr o 5% výhodnější. Tedy například pokud ČNB nastaví maximální DSTI 45%, splátky žadatelů do 36 let budou moci být až 50% jejich čistého platu.
DTI – počet ročních čistých příjmů nutných ke splacení všech dluhů
Tímto ukazatelem se omezuje celková maximální výše všech dluhů. V současnosti tento limit také není ČNB stanoven. Kdysi v rámci doporučení však byl ve výši 8 ročních platů a je možné předpokládat, že se opět ČNB k jeho stanovení vrátí. Uvedeme si na příkladu: pokud máme roční čistý příjem 360.000,- Kč a DTI bude stanoven na 8 ročních platů, pak maximální celková výše úvěrů vč. hypotéky bude moci být 2.880.000, Kč, což je 8 násobek ročního příjmu. Žadatelé do 36 let zde nebudou mít jakékoliv zvýhodnění.
Závěr
Myslíme si, že aktuální vysoká poptávka po koupi nemovitosti a nových hypotékách souvisí velmi úzce s tím, že bylo Českou národní bankou upuštěno od doporučení výše uvedených limitů a tím mohou získávat hypotéky žadatelé, kteří v minulosti neměli šanci. Jakmile dojde opět ke stanovení limitů a zvýšení úrokových sazeb, bude to mít vliv na poptávku po nemovitostech.
——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-
Volby 2021 – čeká nás zvýšení daně z nemovitosti?
Jak se strany staví k daním z nemovitosti?
Budou se daně zvyšovat nebo snižovat? Nejprve bychom se chtěli zmínit, že Česká republika má výjimečně nízké zdanění nemovitostí v porovnání s vyspělými státy. Ať už je to minimální daň z nemovitosti, nebo osvobozovací lhůta od daně z příjmu při prodeji nemovitosti, uplatňování skutečných výdajů při pronájmu nebo neexistující daň z převodu, to jsou daňové výhody, které občané jiných stát nemají. A jak se na budoucí daně z nemovitostí dívají jednotlivé strany ve svých programech? Specifické informace jsou obsaženy jen v materiálech Koalice SPOLU a Pirátů se Starosty, další strany program nemají. Koalice SPOLU jde směrem ještě k dalšímu snižování daní. Jedním z programových bodů je snížení DPH u výstavby či rekonstrukce standardních bytů z 15 % na 10 %. Druhou daňovou výhodou by mělo být „zkrácení lhůty pro uplatnění daně z příjmu při prodeji nemovitosti do pěti let“, bohužel však nevím, co tímto je myšleno a ani po konzultaci s daňovým poradcem jsme nepřišli na význam této věty. Jedině nás napadlo, že se jedná o zkrácení lhůty pro osvobození od daně z příjmu na 5 let, nyní je 10 let. Další daňové věci v souvislosti s nemovitosti Koalice neřešila. Zato Piráti se Starosty mají zálusk na vyšší zdanění. Tvrdě prosazují zvýšení daně z nemovitosti u komerčních nemovitostí, tedy majitelé logistických center, kanceláří a hotelů možná budou muset hlouběji sáhnout do kapsy. Na internetu se objevila zpráva, že chtějí i zdanit vlastnění standardních nemovitostí pro bydlení, to by si sice přáli někteří Piráti, ale není to oficiální program a tabulka s přehledem daní z nemovitosti podle Pirátů který proběhl internetem byl jen tzv. HOAX. V případě vlády Pirátů se Starosty může hrozit také zrušení osvobození od daně z příjmu při prodeji nemovitosti, protože dle názoru tohoto uskupení není dlouhodobě udržitelné, aby kapitálové příjmy nebyly zdaněny. Tak uvidíme, co nám přinesou následující roky. (Použitý materiál :p.Kotula).
Dvorecký most se má začít stavět příští rok

„Zahájení výstavby Dvoreckého mostu plánujeme v polovině příštího roku, ale bude záležet na rychlosti stavebního řízení, které bychom chtěli zahájit do dvou měsíců,“ uvedl mluvčí. Projekt pro stavbu mostu vypracovaly firma Tubes a Atelier6, cena byla 132,7 milionu korun.
Hofman dodal, že město firmám zadalo projekt ještě rozšířit o trojúhelníkové prostranství mezi autobusovou zastávkou Lihovar a Strakonickou, který původní dokumentace neřešila.
„Magistrát rozšířil zadání pro architekty, aby připravili řešení i pro tento navazující prostor a v budoucnu, po dobudování Dvoreckého mostu a úpravě jeho okolí, zde nezůstala stávající neupravená plocha,“ uvedl mluvčí.
Kromě toho se rozšíření zadání projektu vodácké základny, která je na místě vyústění nového mostu v Podolí. Ta bude zbourána a projektanti dostali na úkol navrhnout její náhradu.
„Konkrétní náklady na realizaci těchto dodatečných úprav zatím nejsou vyčísleny, ale budeme se pohybovat v řádu malých jednotek procent z celkové ceny projektu,“ doplnil Hofman.
Stavba mostu by podle dřívějších odhadů měla stát zhruba miliardu korun. Město vybralo autory návrhu v architektonické soutěži, do které se přihlásilo 45 návrhů. Vítězný návrh odkazuje na kubismus.
Východní vyústění stavby bude u Žlutých lázní severně od Jeremenkovy ulice, západní povede poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Součástí projektu je návrh nové tramvajové zastávky Dvorecký most.
Zatím poslední pražský most přes Vltavu, Trojský most, byl zprovozněn v říjnu 2014. Nahradil Trojský tramvajový most z roku 1981, přezdívaný „rámusák“, jehož provoz byl ukončen 7. října 2013. Loni město zprovoznilo novou lávku přes Vltavu v Troji na místě té, která se zřítila v roce 2017.
Magistrát také nedávno vypsal tendr na stavbu další lávky propojující pražské Holešovice a Karlín. Výhledově je v plánu stavba Rohanského mostu propojujícího Karlín a Holešovice. Město rovněž postupně již stojící mosty přes Vltavu opravuje, mnohé jsou ve špatném stavu.
——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-
Modré zóny se rozšíří na oblasti Liboce a Baby

8. června 2021 11:10
Názor obyvatel na zavedení zón placeného stání v tomto případě radnice zjišťovala anketou. „Na Babě a v části Liboce se pro zavedení modrých zón vyslovilo přes 60 procent účastníků. Ovšem na Malém Břevnově měli občané opačný názor, 264 hlasujících bylo proti a jen 174 pro zavedení placeného parkování,“ uvedla Praha 6.
Důvody pro zavádění parkovacích zón podle dřívějšího vyjádření mluvčího Prahy 6 Jiřího Hannicha vycházejí mimo jiné z požadavků obyvatel městské části. Cílem je upřednostnit rezidenty a zamezit parkování takzvaných přespolních řidičů.
Naposledy se zóny určené pro rezidentní parkování v Praze 6 rozšířily na Hanspaulku a Ořechovku. Na celém území Hanspaulky začaly platit od 2. listopadu 2020 a na Ořechovce od 23. listopadu 2020.
Do systému parkovacích zón se dosud zapojily Praha 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 16 a 22. První regulace parkování začala v 80. letech, takzvané modré zóny byly poprvé zavedeny v roce 1996 v části Prahy 1.
Systém zón byl v srpnu spuštěný ve Vršovicích a části Vinohrad, která spadá pod Prahu 10, a od pondělí 5. října platí v pražských Strašnicích.
Letos 4. ledna se parkovací zóny rozšířily v Praze 5 a 1. dubna v Praze 9, kde nově platí na území Proseka, Střížkova, Krocínky, v Poděbradské ulici a v Nových Vysočanech. V Praze 18 zavedly zóny k 5. dubnu. Od 1. července budou parkovací zóny platit na Bohdalci, v Záběhlicích a na Zahradním Městě v Praze 10.
Zaplatíte za roční vjezd do části Prahy 36 tisíc korun? Podle opozice větší noční můra, než kdokoli myslel

Pokud by byl plán v navrhované podobě realizován, bude od Pražanů nově i po započtení slevy pro rezidenty vybírat mýtný poplatek od 1 250 do 1 500 korun měsíčně, ale jen za předpokladu, že jejich vozidla vjíždějící do nové mýtné zóny v hlavní městě splní nejpřísnější emisní normy EURO 5 a EURO 6. Řidiči se staršími vozy si budou muset sáhnout do kapsy ještě hlouběji, a to až 2500 korun měsíčně.
„Pro Pražany je to ještě větší noční můra, než kdokoli dosud myslel. To je také důvod, proč Piráti s koalicí před Pražany i mimopražskými řidiči ceník mýtného dlouhodobě tají. Vyzýváme proto koalici ke zřízení pracovní skupiny napříč politickými stranami, která se mýtem bude transparentně zabývat, aby se Pražané konečně dozvěděli, kolik je nová daň bude stát a co jim hrozí,“ uvedla zastupitelka ODS Alexandra Udženija.
Pražská ODS označila za drzost po řidičích chtít vybírat mýtný poplatek, aniž by byly dostavěny okruhy a objízdné komunikace, které by řidičům umožnily nově zřizovanou mýtnou zónu v širším centru města o rozloze 10 kilometrů čtverečních objet.
Podle zdrojů ODS koalice počítá s jednou ze tří variant pražského mýtného systému, která zahrnuje Prahu 1 a část Prahy 2 a Prahy 5. Součástí placené zóny má být i severojižní magistrála. Obyvatelé Prahy i mimopražští řidiči by za každé překročení hranice placené zóny platili mýtný poplatek v základní sazbě 120 korun, počítá se ale ještě s přirážkou podle emisní normy vozidla se spalovacím motorem.
Podle toho, zda jsou řidiči rezidenty, či nikoliv, by pak měli nárok na slevu z poplatku. Ušetřeni od poplatků, ale nebudou ani vozidla na alternativní paliva.
——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-
PŘEDKUPNÍ PRÁVO – ZMĚNA od 1.7.2020
Je to tak. Od 1.7.2020, kdy bude účinná novela občanského zákoníku, se celkově ruší předkupní právo spoluvlastníků na prodávaný podíl na nemovitosti, až na jednu drobnou výjimku, o které budu psát později. Zákonodárci nakonec pozměnili a rozšířili původní návrh, kterým se mělo pouze rušit předkupní právo u prodejů spoluvlastnických podílů na nemovitosti, které funkčně souvisí s hlavní nemovitostí (typicky se jednalo o garážová stání, které byly vymezeny jako podíl na nebytové jednotce).
Tedy pokud jste vlastníkem podílu na chatě, rodinném domě, bytu či jakékoliv jiné nemovitosti, po 1.7.2020 můžete volně převádět nemovitost aniž byste museli svůj podíl nabízet ostatním spoluvlastníkům. Zcela jistě tato změna rozváže ruce a umožní prodeje mnohým vlastníkům podílů na nemovitostech, na druhou stranu se také zjednoduší vstup do spoluvlastnických vztahů spekulantům.
Pozor na výjimku
Pokud jste získali spoluvlastnický podíl dědictvím, musíte dávat pozor, zda se na převod bude vztahovat ochranná lhůta 6 měsíců od nabytí podílu. Ostatní spoluvlastníci mohou mít totiž v tomto případě předkupní právo, pokud zrovna nepřevádíme svůj podíl jinému spoluvlastníkovi nebo svému manželu/manželce, sourozenci nebo příbuznému v řadě přímé, na tyto osoby se 6ti měsíční lhůta nevztahuje a je možné převést hned.
Další možnost, jak vyřešit podílové spoluvlastnictví, pokud pro nás nepřipadá v úvahu z jakéhokoliv důvodu prodej podílu:
Další možnost vyřešení spoluvlastnictví: soud
Jedním ze základních principů podílového spoluvlastnictví je, že nikdo nemůže být nucen v něm setrvat. Řešením spoluvlastnických vztahů může být málo známý institut tzv. vypořádání podílového spoluvlastnictví při jeho zrušení soudním rozhodnutím. Máme možnost požádat soud o zrušení a vypořádání spoluvlastnictví. Soud pak musí rozhodnout a zvolit jednu z těchto cest:
- rozdělení nemovitosti
- přikázání věci jednomu nebo více spoluvlastníkům za náhradu,
- prodej ve veřejné dražbě
Tyto možnosti musí soud zvážit postupně, v uvedeném pořadí. Nemůže tedy rozhodnout o prodeji nemovitosti ve veřejné dražbě, aniž prozkoumal například možnost rozdělení nemovitosti.
Rozdělení nemovitosti je typicky možné u pozemků, bytových domů a ve všech případech, kdy se rozdělením podstatně nesníží hodnota nemovitosti a kde je to zároveň technicky možné. V případě, že rozdělení není možné, ale jeden nebo víc spoluvlastníků je/jsou dostatečně solventní a má/mají zájem o nabytí podílu jiného spoluvlastníka, soud může přikázat nemovitost prodat spoluvlastníkovi za náhradu podle posudku zpracovaného soudním znalcem. Pokud ani toto není možné, soud rozhodne o prodeji celé nemovitosti ve veřejné dražbě, případně se spoluvlastníci mohou domluvit na prodeji tzv. z volné ruky.
„REPORTÁŽ IDNES TV“ ze dne 23.10.2019
Cílem realitního zákona je zvýšení prestiže tohoto typu podnikání a srovnání jeho podmínek s ostatními státy EU. MF DNES sumarizuje, v jakém stavu je návrh před závěrečným schvalováním.
Zákon, který by měl být účinný od začátku příštího roku, přináší pro klienty realitek pouze minimum změn. V důsledku uzákonění pravidel a vyřazení makléřů, kteří mají profesi pouze jako přivýdělek, by v tomto ohledu mělo dojít k obecnému zlepšení služeb.
Mírnou komplikaci však může představovat omezení finančních úschov (svěření peněz do úschovy do vypořádání obchodu). Pokud klient peníze místo advokáta, banky či notáře složí přímo v realitní kanceláři, je to podle mnohých expertů jednodušší a levnější řešení. Tuto možnost však v současnosti nabízejí pouze někteří provozovatelé.
Právě úschovy poutají nejvíce pozornosti. Na rozdíl od advokátů, notářů či bank totiž úschovy u realitek nejsou regulovány. Kritici poukazovali mj. na riziko slévání peněz klientů a vlastních prostředků kanceláří na jednom účtu. Kdyby totiž došlo například k jeho obstavení kvůli insolvenci, mohl by následky nést klient.
Návrh MMR původně úschovy zakazoval, nicméně poté došlo k úpravě, podle které je realitní kanceláře sice poskytovat mohou, ale nesmějí tuto službu aktivně nabízet. Ústavně-právní výbor následně doporučil přijetí pozměňovacího návrhu poslanců Heleny Válkové,Taťány Malé(obě ANO) a Dominika Feriho (TOP09), který zavádí ještě přísnější omezení. Nad rámec vládního návrhu totiž požaduje například pro každého uschovatele samostatný účet nebo dohled živnostenských úřadů nad dodržováním povinností.
To však kritizuje jediný akcionář největší tuzemské realitky M&M Reality Petr Morcinek. Podle něj návrh nahrává notářům či advokátům, kteří si za úschovy na rozdíl od realitek účtují poplatky. „Hraje se zde o miliardy z těchto poplatků a svobodu, zda si klient bude moct vybrat sám,“ tvrdí Morcinek.
PoslanecMilan Pour(ANO) vidí řešení v limitu částky, do nějž by realitky mohly úschovy poskytovat. Dle jeho pozměňovacího návrhu by měl být ve výši 890 tisíc korun.
Z volné živnosti, jejíž provozování nevyžaduje prokázání odborné způsobilosti, se stane vázaná. Makléři budou muset mít buď odpovídající vzdělání, nebo jeho kombinaci s praxí. Další možností je složení státem certifikované zkoušky.
Realitní zprostředkovatelé budou rovněž muset mít pojištění, a to s limitem minimálně 1,75 milionu na jednu pojistnou událost a 3,5 milionu pro případ souběhu více událostí v jednom roce.
Pokud budou moct zprostředkovatelé poskytovat úschovy, navrhuje poslanec Jan Zahradník(ODS) ve svém pozměňovacím návrhu, aby se tyto částky zvedly až na 25 a 50 milionů.
Zákon přichází také s pravidly pro informační povinnost, výhradní zprostředkování či provizi.
Podle ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové (ANO) by legislativa měla primárně chránit klienty a zpřehlednit realitní trh. Součástí návrhu jsou i další úpravy obvyklé v členských zemích EU, což podle MMR povede ke zvýšení konkurenceschopnosti českých realitních zprostředkovatelů vůči zavedeným zahraničním firmám.
Dále by se měl snížit vysoký počet makléřů v Česku. Těch je podle Českého statistického úřadu přes 14 tisíc.
Kromě výše zmíněného omezení úschov zaznívají také další výhrady. „Zákon povede k omezení vstupu nových makléřů na trh a snížení konkurence. Společně s novými náklady povede ke zdražení realitních služeb,“ tvrdí poslanec Vojtěch Munzar (ODS).
Podle většiny z nich je regulace odvětví potřebná a chystaný zákon vesměs vítají. K jeho podobě však mají některé výhrady. Podle generálního ředitele Next Reality Roberta Hanzla jde například o nastavení pojištění ve vládním návrhu. „Nutí totiž hradit pojistné i makléřům, kteří pracují pro realitní kancelář. Pro ně je pojistka zbytečná,“ uvádí Hanzl s tím, že za případné problémy v tomto ohledu odpovídá firma.
Na Slovensku se již dnes jedná o vázanou živnost. Makléři musejí mít příslušné vysokoškolské vzdělání nebo maturitu a pět let praxe v oboru.
Praxe je povinná i v Rakousku, podle loňské analýzy MMR se její délka pohybuje od šesti měsíců do dvou let. Přísné podmínky má v tomto ohledu i Polsko.
V Belgii jsou makléři povinně sdruženi ve státní profesní organizaci a Francie trestá výkon makléřské profese bez oprávnění půlročním vězením.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________
SMÍCHOV CITY“ developerský projekt v Praze 5
Nový kancelářský, obchodní a rezidenční projekt Smíchov City promění lokalitu smíchovského nádraží v multifunkční čtvrť plnou zeleně. Urbanisté a architekti se při návrhu inspirovali tradičním městem 19. století, avšak ho vylepšili pro 21. Nová čtvrť tak nabídne klidné bydlení, moderní kanceláře a veškerou občanskou vybavenost.
- Lokalita: Praha 5, Smíchovské nádraží
- Rozloha: 200 000 m2
- Plánované zahájení výstavby: 2019
- Aktuální stav projektu: Projektová příprava
Sekyra group bude stavět novou čtvrť na Smíchově „Smíchov City“
Bydlení zde nalezne zhruba 3 300 obyvatel, dále zde vyroste přibližně 190 000 m2 ploch pro služby, nakupování a kanceláře, které poskytnou moderní zázemí pro 9 000 pracovních míst. Součástí plánů je také park o rozloze cca 14 000 m2 tedy o výměře srovnatelné s Valdštejnskou zahradou a podélným parkem, který bude fungovat jako pěší zóna o šířce 28 m, například jako la Rambla v Barceloně, a délce 900 m.
V architektonické soutěži o návrh budov I. etapy čtvrti Smíchov City zvítězil návrh kanceláře Kuba & Pilař architekti, jako další spolupracující architekti byli doporučeni Haascookzemmrich STUDIO 2050, Chalupa architekti + A.L.T. Architekti, Lábus – AA – Architektonický ateliér, D3A a Projektil architekti. Všichni uvedení spolupracují na přípravě I. etapy projektu, abychom zajistili potřebnou architektonickou diverzitu.
JAK SE SMÍCHOV PROMĚNÍ
- Smíchov City znovu propojí přetrhané spojení mezi okolními zelenými kopci a nábřežím Vltavy.
- Drážní budovy a část kolejišť nahradí moderní zástavba s novou infrastrukturou a novými zelenými alejemi.
- Dopravní dostupnost ještě zlepší postavení nového dopravního uzlu.
- Smíchov dostane i více než dva hektary nových parkových ploch a rušné silnice oddělí administrativní bloky od rezidenční zástavby.
KDE VZNIKÁ SMÍCHOV CITY
Nové byty, kanceláře a obchody vzniknou na místě smíchovského nákladového nádraží. Staré sklady a kolejiště nahradí moderní čtvrť ohraničená ulicemi Ostrovského, Nádražní, Dobříšskou a Radlickou.
Už nyní se do Smíchova dostanete bez větších problémů a v budoucnu to bude ještě lepší. Součástí projektu Smíchov City je totiž stavba nového dopravního uzlu mezi vlakovým a novým autobusovým nádražím, parkovištěm P+R, stanicí metra a tramvají.
4 projekty, které v následujících pěti letech významně promění Prahu
Zde je několik projektů, které budou mít významný vliv na život v Praze. Plánů má město hodně a tak jsme vybrali takové, které by vás mohli zajímat. Zde jsou:
1. LÁVKA
Holešovice – Štvanice – Karlín: „HOLKA“V nejbližších letech se můžeme těšit na významné propojení mezi městskými částmi Prahy 7 a 8 a ruku v ruce s tím i na komfortnějším zpřístupnění ostrova Štvanice.
Rada hl. m. Prahy totiž schválila záměr výstavby nové lávky pro pěší a cyklisty, která bude spojovat Karlín, ostrov Štvanice a nábřeží u Pražské tržnice. V současné době zde funguje přívoz „Holka“, který je druhým nejvyužívanějším pražským přívozem.
Lávka povede z Karlína od cyklostezky vedoucí na Rohanském nábřeží směrem na Štvanici, v tomto úseku překlene 38 metrů a dále bude pokračovat v délce 149 metrů na Bubenské nábřeží před Holešovickou tržnici. Stavební práce by měly začít v letech 2021 až 2022 a měly by být rychlejší než v případě Dvoreckého mostu.
Magistrát chystá také na Štvanici opravu Fuchsovy kavárny, rekonstrukci poškozených cest a v neposlední řadě i zřízení piknikových míst. Inu máme se na co těšit
2.TRAMVAJOVÁ trať Kobylisy – Zdiby
Příprava stavby nové tramvajové trati Kobylisy – Zdiby – Sedlec míří do finále.
Nová trať má měřit 5,5 kilometrů a povede ze současné Vozovny Kobylisy přes Horní a Dolní Chabry, Zdiby až do mimoúrovňové křižovatky s dálnicí D8 v katastru obce Sedlec u Líbeznic. Zde má být trať zakončena novým přemostěním dálnice. Na této konečné tramvajové smyčce má být vybudováno autobusové stanoviště pro ukončení linek, které v současné době zajíždějí k metru v Kobylisích a také parkovací dům pro 840 automobilů. Další záchytná parkoviště mají být vybudována po trase, čítající celkem 6 nově vzniklých zastávek. Ve Zdibech je plánován terminál s parkovištěm o kapacitě 420 stání. Tramvají bychom se měli ze Sedlce až k metru Kobylisy dopravit do 15ti minut.
Hlavní vedoucí linií bude Ústecká ulice a dále na ni navazující silnice II/608. Nová tramvajová trať by měla přinést výrazné snížení automobilové dopravy a zároveň omezení počtu autobusových linek v oblasti Kobylis. Součástí stavebních prací bude také rekonstrukce silnic, kterými trať povede. Nově vyniklý most přes D8 projí pro cyklisty a pěší Klecany a Líbeznice. Výstavba by měla začít dle předběžných odhadů v letech 2022-2024.
3. MOST – „Dvorecký most“
Propojení Smíchova s Podolím, Nuslemi či Modřany
Předpokládaný termín otevření Dvoreckého mostu se plánuje na rok 2024, kdy se dostaneme za 2 minuty hromadnou dopravou z Lihovaru na Smíchově na druhý břeh Vltavy do Žlutých lázní v Podolí, pěšky to bude jen cca 5 minut chůze. Dvorecký most spojí Smíchov a Podolí a bude sloužit hlavně pro pěší, kola, tramvaje a autobusy (auta nebudou moci most využívat). Hlavní časovou úsporu získáme pokud se budeme dopravovat
z Krče, Braníku, Nuslí, Podolí, Modřan -> na Smíchov, Hlubočepy, Radlice a Jinonice,
vyhneme se tak jízdě přes Barrandovský most nebo přes centrum. Dvorecký most byl již plánován od roku 2003, nyní jsou přípravy v závěrečné fázi a je dosti pravděpodobná realizace v následujících několika málo letech.
4. Dokončení Pražského okruhu
Dá se říci, že Pražský okruh je nikdy nekončící téma. Celý okruh kolem Prahy bude hotov bůhví kdy, v brzké době se však začne budovat jeho velmi důležitá část, tedy se dočkáme nějakého posunu a je důvod k radosti. Jedná se o část okruhu spojující dálnici D1 s Běchovicemi, díky které vznikne přímé a pohodlné spojení mezi dálnicemi D1 (Brno), D4 (Příbram), D5 (Plzeň), D6 (Karlovy Vary), D7 (Chomutov), D10 (Liberec) a D11 (Hradec Králové). Část okruhu počítá také se sjezdy a to na Lipany, Říčany a Uhříněves. Dostavba úseku dlouhého 12,5 km ulehčí hlavně Jižní a Štěrboholské spojce a ulici Přátelství spojující Prahu a Říčany. Začít stavět by se mělo v roce 2021 a zprovoznění je plánováno do roku 2025.
Zdroj:Daniel Kotula a Zdeňka Janočková
——————————————————————————————————————————————————————————————————————————–
První fáze výstavby metra D schválena
Úsekem z Pankráce do stanice Olbrachtova započne výstavba nové trasy D. Dozorčí rada Dopravního podniku hl. m. Prahy schválila variantu výstavby, díky níž se nemusí čekat na výkup pozemků na celé trase, čímž dojde k urychlení výstavby metra.
DPP vybíral z celkem pěti možných variant výstavby, pomyslnou „zelenou“ nakonec dostala čtvrtá varianta rozdělená do dvou fází. Pokud nedojde k žádným komplikacím, bude možné zahájit budování průzkumných štol již v příštím roce. Výstavba prvních metrů trasy D je naplánována na rok 2019. Pražané se na nové trase mohou těšit na pokrytí telefonním i internetovým signálem. Na prvním úseku bude zároveň otestován provoz v automatickém režimu – bez strojvedoucích, což přispěje k urychlení uvedení trasy D do provozu.
Zlepšení životního prostředí
Dokončení výstavby trasy metra D bude znamenat i výrazné zlepšení životního prostředí. Očekává se snížení množství škodlivin, a to o téměř 60 tun ročně. Současně dojde k poklesu počtu automobilů mířících do centra.
Nové metro na trase Pankrác – Depo Písnice by mělo stát přibližně 40 miliard korun a první fáze se začne realizovat v roce 2019.
Přínos metra D pro pražskou dopravu
Zlepšení dopravy | ||
---|---|---|
Pokles autobusové a nákladní dopravy | 8 170 | Vozidel denně |
Pokles autobusové a nákladní dopravy | 3 | Miliony vozidel ročně |
Pokles osobní automobilové dopravy | 43 | Tisíc automobilů denně |
Pokles osobní automobilové dopravy | 15,6 | Miliony automobilů ročně |
Pokles dopravy celkem | 18,6 | Miliony vozidel ročně |
Zdroj: IDS
Přínos metra D pro zlepšení životního ovzduší
Zlepšení životního prostředí | ||
---|---|---|
Snížení prašnosti (PM 10) | 32 | tun ročně |
Snížení Nox | 27 | tun ročně |
Snížení nebezpečných sloučenin benzenu | 0,4 | tun ročně |
Celkem snížení Nox+PM10+Benzen | 59,4 | tun ročně |
Zdroj: IDS
——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-
Ode zdi ke zdi: Předkupní právo je zpět
Nový občanský zákoník od 1. ledna 2015 spoluvlastníkům předkupní právo odebral. Dlouhou dobu se ale tomuto právu těšili a praxe ukazuje, že mnozí z nich o jeho zániku ani dva roky po uvedení nového zákoníku nevědí a stále žijí v domnění, že pokud vlastní například polovinu domu a chtějí ji prodat, musí ji nejdříve nabídnout spoluvlastníkovi nebo spoluvlastníkům.
V tuto chvíli ale předkupní právo platí jen při získání nemovitosti v dědictví a trvá šest měsíců od nabytí nemovitosti, ve všech ostatních případech předkupní právo spoluvlastníci již nemají. Pokud chceme prodat část nemovitosti, kterou vlastníme spolu s někým jiným, ještě letos můžeme ve většině případů neomezeně.
Ne náhodou ale píšu ještě letos. Od příštího roku se totiž předkupní právo pro spoluvlastníky do našich zákonů vrací.
Počínaje 1. lednem 2018 je účinná novela občanského zákoníku, která předkupní právo znovu spoluvlastníků zavádí. Jedinou výjimkou je převod nemovitosti na osobu blízkou, jako je například manžel, rodič, sourozenec, děti a podobně, v takovém případě se nemovitost nabízet dalšímu spoluvlastníkovi nemusí. Ovšem při prodeji spoluvlastnického podílu třetí osobě bude opět nutné nabídnout ho nejdříve ostatním spoluvlastníkům, kteří se k nabídce musí ve dvouměsíční lhůtě vyjádřit. Pokud tak neučiníme, spoluvlastník může převod zpochybnit a u soudu se domáhat koupě našeho dílu nemovitosti za stejných podmínek, za jakých jsme prodali třetí osobě.
Další novinkou je, že se spoluvlastníci můžou svého předkupního práva předem vzdát. Tato informace se bude zapisovat do katastru nemovitostí na příslušný list vlastnictví.
Jak se ze spoluvlastnictví vyvléct
Jedním ze základních principů podílového spoluvlastnictví je, že nikdo nemůže být nucen v něm setrvat. Jak tedy na to, pokud se nemůžeme dohodnout s dalším spoluvlastníkem na správě nemovitosti, odkupu podílu nebo jeho prodeji? Řešením je málo známý institut tzv. vypořádání podílového spoluvlastnictví při jeho zrušení soudním rozhodnutím. To znamená, že pokud se nedokážeme dohodnout, máme možnost požádat soud o zrušení a vypořádání spoluvlastnictví. Soud pak musí rozhodnout a zvolit jednu z těchto cest:
- rozdělení nemovitosti
- přikázání věci jednomu nebo více spoluvlastníkům za náhradu,
- prodej ve veřejné dražbě
Tyto možnosti musí soud zvážit postupně, v uvedeném pořadí. Nemůže tedy rozhodnout o prodeji nemovitosti ve veřejné dražbě, aniž prozkoumal například možnost rozdělení nemovitosti…
Rozdělení nemovitosti je typicky možné u pozemků, bytových domů a ve všech případech, kdy se rozdělením podstatně nesníží hodnota nemovitosti a kde je to zároveň technicky možné. V případě, že rozdělení není možné, ale jeden nebo víc spoluvlastníků je/jsou dostatečně solventní a má/mají zájem o nabytí podílu jiného spoluvlastníka, soud může přikázat nemovitost prodat spoluvlastníkovi za náhradu podle posudku zpracovaného soudním znalcem. Pokud ani toto není možné, soud rozhodne o prodeji celé nemovitosti ve veřejné dražbě, případně se spoluvlastníci mohou domluvit na prodeji tzv. z volné ruky.
Další novinky v občanském zákoníku
Maximální přípustná výše vratné kauce (správně podle terminologie nového občanského zákoníku jistota) při pronájmu bytu či domu je nově stanovena na tři měsíční platby za nájem a služby, původně byla ve výši šestinásobku měsíční platby. V reálu se nic zásadního nemění, protože obvykle pronajímatelé požadují jistotu ve výši jedné až dvou měsíčních plateb.
Novela také umožňuje tzv. přechod nájmu po úmrtí nájemce, avšak jen na osobu, která s nájemcem žila ve společné domácnosti nejméně po dobu jednoho roku, nemá vlastní byt a je současně zdravotně postižená nebo ve věku sedmdesáti a více let.
Napsáno pro Peníze.cz